Často kladené otázky
K čemu slouží portál pacienta?
Portál pacienta zjednodušuje přístup k on-line službám, které naše nemocnice nabízí. Některé služby portál poskytuje i bez potřeby přihlášení, k jiným můžete mít přístup pouze poté, co ověříte svou identitu pomocí bezpečného přihlášení. Portál aktuálně nabízí tyto služby:
Služby pro všechny uživatele
- Prohlížení portálu
- Objednání k lékaři (do nemocnice)
Služby pro registrované uživatele
- Prohlížení objednávek založených uživatelem
Služby pro ověřené uživatele
- Zobrazení zdravotní dokumentace
Jakým způsobem budete pracovat s mými osobními údaji, které zde zadám?
S vašimi osobními a citlivými údaji vždy nakládáme co nejbezpečněji. Vše o zásadách, kterými se při práci s vašimi údaji řídíme, naleznete na webových stránkách nemocnice.
Proč je nutné, abych se přihlásil/a do Portálu pacienta?
Pro využívání neveřejných služeb je nezbytně nutná vaše spolehlivá identifikace. K identifikaci využíváme služeb eidentita. Díky možnosti vás bezpečně identifikovat on-line vám můžeme zpřístupňovat služby, pro jejichž využití byste dříve museli absolvovat návštěvu naší nemocnice.
Je přihlášení zcela bezpečné?
Ano, přihlášení pomocí národního bodu je zcela bezpečné. Nemusíte se bát zneužití osobních údajů v procesu přihlašování ani v průběhu práce s portálem. Samozřejmě je stále třeba dodržovat základní bezpečnostní zásady. Například se nepřihlašovat k Portálu pacienta na veřejných a nezabezpečených Wi-Fi či z veřejných počítačů (např. v knihovnách nebo e-kavárnách). Po ukončení práce s portálem se nezapomeňte vždy odhlásit.
Jaké možnosti pro přihlášení mohu využít?
Přihlášení probíhá pomocí národního bodu eidentita.cz. Seznam identifikačních prostředků, které jsou momentálně nabízené státem, najdete na stránkách info.eidentita.cz v části „Identifikační prostředky“.
Je přihlášení do Portálu pacienta nějak zpoplatněno?
Přihlášení do portálu a využívání jeho služeb je zcela zdarma.
Přihlášení mi nefunguje, co mám dělat?
Ověřte si, že máte správně zprovozněn a aktivován identifikační prostředek, který k přihlášení používáte. Můžete případně vyzkoušet jiný. Seznam identifikačních prostředků, které je možné k přihlášení využít, najdete na stránkách info.eidentita.cz.
1. Jak jsou portálem chráněny osobní údaje uživatelů?
Osobní údaje uživatelů portálu jsou zpracovávány v souladu s platnou legislativou i interními bezpečnostními pravidly. Odkaz na stránku se zpracováním osobních údajů, se kterými i uživatel je seznámen a souhlasí před registrací, naleznete zde.
2. Jak se mohu do portálu pacienta registrovat?
Níže je popsán podrobný popis postupu registrace se do portálu.
Pro využití služeb portálu je třeba provést prvotní registraci k Portálu pacienta. Registraci je možné provést dvě způsoby, a to:
- Formou Registrace, kdy vyplníte veškeré potřebné údaje
- Formou Přihlášení se prostřednictvím Identity občana, kdy poskytnete prostřednictvím této služby své osobní údaje pro vytvoření účtu na portálu
Zaměstnanci Všeobecné fakultní nemocnice v Praze mohou využít možnost přihlášení se ještě prostřednictvím Active Directory.
Registrace
Při zvolení postupu formou Registrace je nutno v pravém horním rohu úvodní stránky Portálu pacienta kliknout na tlačítko Registrace.
Zobrazí se formulář pro zadání osobních údajů. Povinné položky jsou označeny červenou hvězdičkou, bez jejich vyplnění není registrace možná. Některé údaje, které pro registraci samotnou nejsou nezbytné (nejsou povinné), se však povinnými mohou stát později a jsou nezbytné pro plné využívání služeb Portálu pacienta (viz blíže Informace o zpracování osobních údajů dostupné zde).
Po vyplnění klikněte vpravo dole na tlačítko Další krok.
Další formulář obsahuje údaje o zdravotní pojišťovně a osobních dokladech. Povinná pole jsou opět označena červenou hvězdičkou, přičemž i zde platí, že některé z údajů jsou sice nepovinné, ale mohou být povinné později pro plné využívání služeb Portálu pacienta.
Po vyplnění opět pokračujte kliknutím na tlačítko Další krok.
Následuje formulář s kontaktními údaji. Povinně udávaný alespoň 1 e-mail a 1 telefonní číslo je potřeba pro Vaše ověření, současně telefonní číslo slouží jako jeden z autentizačních prostředků pro přihlášení se do Portálu pacienta (na toto telefonní číslo bude zasílán ověřovací kód při přihlášení se do Portálu pacienta). Oba udávané kontakty se současně ihned ověřují zasláním ověřovacích kódů, které je nutno zadat (viz dále).
Předmětné kontakty musí být pro Portál pacienta jedinečné ve smyslu, že stejný kontaktní údaj (telefon, e-mail) nelze použít pro jiného uživatele Portálu pacienta (ani tedy pro jiného člena rodiny apod.)
Zadání kontaktů probíhá kliknutím do obdélníku s ikonkou "+" pod názvem kontaktu. Otevře se formulář, ve kterém je nutno vyplnit označené povinné položky (typ kontaktu a daný kontakt). Po uložení formuláře se obdélníček vyplní zadanými údaji a nápisem Neověřený údaj. Pro ověření klikněte na modrý nápis Ověřit.
Otevře se formulář, kde je nutno do kolonky Ověřovací kód zapsat číslo, které přijde na uvedenou emailovou adresu (emailová zpráva: Ověřovací kód) anebo mobilní telefon (SMS).
Jakmile bude ověřena e-mailová adresa i telefonní číslo, lze pokračovat v registraci kliknutím na tlačítko Další krok.
Posledním formulářem registrace je zadání hesla, které slouží pro budoucí přihlašování se do Portálu pacienta. Pravidla pro vytvoření hesla jsou na obrazovce v modrém rámečku. Po zadání hesla (před potvrzením) je nutno ještě vzít na vědomí a souhlasit s podmínkami užití a zpracováním osobních údajů v souvislosti se službou Portálu pacienta a to zaškrtnutím příslušného pole. Kliknutím na modrou část textu lze podmínky zobrazit (dostupné jsou tyto informace i zde).
Po kliknutí na tlačítko Dokončit registraci se zobrazí stránka Žádost o ověření údajů.
Ve středu obrazovky je modrá ikona tiskárny, která umožní vytisknout žádost pro pozdější potřebu ověření uživatele. Doporučuje se tisk provést a pro jistotu si zaznamenat uživatelské jméno a ověřovací kód. Tím končí základní část registrace a možnost využívání základních služeb Portálu pacienta. Rozšířené funkcionality (jsou-li dostupné) lze využívat až na základě ověření zadaných údajů.
Registrace (přihlášení) prostřednictvím Identity občana
Při zvolení postupu vytvoření účtu na Portálu pacienta prostřednictvím Identity občana je postup následující.
V pravém horním rohu úvodní stránky Portálu pacienta klikněte na tlačítko Přihlásit se a zvolte možnost Identita občana. Budete přesměrování na webové stránky Identity občana, kde zvolíte jednu z nabízených (6) variant ověření Vaší totožnosti. Bližší informace o Identitě občana jsou dostupné zde. Všeobecné fakultní nemocnice v Praze přitom není poskytovatelem žádné elektronické identity, tuto nezajišťuje ani nezprostředkovává. Současně pro ověření a přihlášení není možné využít bankovní identitu.
Po zvolení jedné z variant přihlášení se Identitou občana postupujte podle pokynů dané elektronické formy ověření. Při tomto postupu přihlášení přitom dochází ihned i k Vašemu ověření pro účely Portálu pacienta a možnost využití všech jeho funkcionalit pro pacienty (uživatele). Je však nezbytné udělit souhlas ke zpracování osobních údajů Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, kdy tyto budou poskytnuty skrze Identitu občana.
Po přihlášení se prostřednictvím Identity občana a udělení souhlasu s poskytnutím osobních údajů Všeobecné fakultní nemocnice v Praze budete přesměrování a zobrazí se Vám obrazovka Portálu pacienta s výzvou k udělení souhlasu s užitím a zpracováním osobních údajů. Bližší informace o zpracovávání osobních údajů jsou dostupné i zde). Následně se zobrazí další obrazovka s výzvou k doplnění alespoň 1 telefonického a 1 e-mailového kontaktu. Tyto údaje jsou nezbytné pro možnost využívání Portálu pacienta v plném rozsahu (provádění objednávek vyšetření apod., jakož i pro Vaše ověření při přihlašování se prostřednictvím „Lokálního účtu“, viz dále) a možnosti se pohybovat v celém prostředí Portálu pacienta. Postup vyplnění a ověření těchto údajů je totožný jako při registraci uživatele (viz výše).
Dokončením ověření zadaných kontaktních údajů máte zřízen účet na Portálu pacienta a to rovnou jako ověřený uživatel, tedy oproti postupu přes Registraci, není nutné ověřovat Vaše osobní údaje pro možnost plného využití služeb Portálu pacienta.
3. Jak se mohu do portálu pacienta přihlásit?
V případě, že již máte zřízen přístup do Portálu pacienta (viz výše), přihlášení se do Portálu můžete učinit buď:
Prostřednictvím „Lokálního účtu“, tj. zadáním Vašeho uživatelského jména nebo e-mailu a hesla, která jste zadali při Registraci účtu v Portálu pacienta a následným uvedením ověřovacího kódu, který přijde SMS zprávou na telefonní číslo zadané při registraci;
Prostřednictvím Identity občana
* Tuto možnost můžete využít i v případě, že jste dříve při vytvoření účtu / registraci, postupovali shora popsaným postupem „Registrace“, přičemž tímto postupem lze i současně ověřit Vaše údaje v účtu.
* Postup přihlášení je uveden výše v části „Přihlášení se prostřednictvím Identity občana“
V případě, že jste prvotní registraci a přihlášení se do Portálu pacienta provedli prostřednictvím Identity občana, lze v nastavení účtu na Portálu pacienta dodatečně vytvořit heslo k účtu a přihlašovat se na příště prostřednictvím „Lokálního účtu“.
Zaměstnanci Všeobecné fakultní nemocnice v Praze se mohou přihlásit do Portálu pacienta i prostřednictvím Active Directory, a to bez ohledu na způsob, který provedli při vytvoření účtu / registraci do Portálu pacienta. Bližší informace o tomto postupu jsou popsány ve vnitřní směrnici „Portál pacienta“.
4. K čemu slouží ověření uživatele?
Ověřením se z „registrovaného uživatele“ stane „ověřený uživatel“ a získá se možnost využívat plné šíře služeb nabízených Portálem pacienta.Ověření je možné provést dvěma způsoby, a to:
- prostřednictvím Identity občana (postup viz výše v části „Přihlášení se prostřednictvím Identity občana“)